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SELECTIVE X-RAY RECONSTRUCTION AND REGISTRATION FOR POSE
ESTIMATION IN 6 DEGREES OF FREEDOM
B. P. Selby 3 ’*, G. Sakas b , S. Walter 3 , W.-D. Groch c , U. Stilla d
a Medcom GmbH, Rundeturmstr. 12, 64283 Darmstadt, Germany - pselby@medcom-online.de
b Fraunhofer IGD, Cognitive Computing and Medical Imaging, 64283 Darmstadt, Germany
L University of Applied Sciences, Fachbereich Informatik, 64295 Darmstadt, Germany
d Technische Universitaet Muenchen, Photogrammetry and Remote Sensing, Germany
KEY WORDS: Radiometry, Orientation, Detection, Rendering, Registration, Spatial, X-Ray, Accuracy
ABSTRACT:
Particle beams in radiological cancer treatment provide high accuracy in dose delivery. Thus approaches from image-guided
radiotherapy (IGRT) are used to overcome accuracy limitations caused by the patient misalignment in the treatment device. By
comparing stereoscopic X-ray images of the patient in treatment position to a reference Computed Tomography (CT) scan, a
correction of the initial patient set-up can be computed. Automatic registration of the X-ray images with digital reconstructed
radiographs (DRRs) from the CT and back-projection of the transformations gives a pose correction in 5 degrees of freedom (DOF).
To obtain a 6 DOF correction, DRRs have to be generated for a large amount of hypothetical alignments to find the optimal match to
the X-ray images. To accelerate this time consuming process and to reduce the disturbing influence of image contents that do not
match correctly, we automatically exclude regions that may not improve the resulting pose correction from the rendering as well as
from the matching process. Therefore these regions are identified in the X-ray images and transferred into the plane of the respective
DRR. We then perform the radon transform for DRR generation only for a subset of possible pixel values and exclude the missing
information from the registration process. As a result of this approach, the time needed for a full automatic pose correction
computation in 6 DOF is decreased by means of 4 and more and additionally misregistrations caused by unsuitable image contents
can be avoided.
KURZFASSUNG:
Die Verwendung von Partikelstrahlung in der radiologischen Krebsbehandlung ermöglicht eine sehr hohe Genauigkeit bezüglich der
Dosisverteilung. Deshalb werden Verfahren aus der bildgestützten Radiotherapie (IGRT) eingesetzt, um Begrenzungen der
Genauigkeit zu überwinden, welche durch die initiale Patientenlagerung zustande kommen. Eine Korrektur der initialen
Patientenposition kann durch Vergleich von stereoskopisch aufgenommenen Röntgenbildem, die den Patienten in der aktuellen Lage
zeigen, mit einer Vergleichs-Computertomographie (CT) Aufnahme ermittelt werden. Eine automatische Registrierung der echten
Röntgenbilder mit aus der CT Aufnahme rekonstruierten Röntgenbildem (DRRs) und Rückprojektion der resultierenden
Transformationen ergibt eine Lagekorrektur in 5 Freiheitsgraden (DOF). Um eine Korrektur in 6 Freiheitsgraden zu erhalten, müssen
DRRs für eine große Anzahl an hypothetischen Lagerungen erzeugt werden um diejenige Lage zu finden, in welcher die Bilder am
besten zu den Röntgenaufnahmen passen. Um diesen zeitintensiven Prozess zu beschleunigen und um den störenden Einfluss von
Bildinhalten zu reduzieren, welche nicht in beiden Bildpaaren übereinstimmen, schließen wir bestimmte Bildregionen, welche die
resultierende Patientenlage nicht verbessern, automatisch vom Rendering und dem Bildvergleich aus. Dazu werden die besagten
Regionen in den Röntgenbildem identifiziert und in the Ebene der entsprechenden DRRs übertragen. Die Radon Transformation für
die DRR Erzeugung wird nun numoch für einen Teilbereich des Gesamtbildes durchgeführt und die ausgeschlossene Information
wird beim Rendering nicht mehr berücksichtigt. Im Ergebnis kann die Zeit die zum vollautomatischen Bestimmen der Patientenlage
in 6 Freiheitsgraden benötigt wird um den Factor 14 reduziert werden. Zusätzlich kann das Auftreten von Fehlregistrierungen,
verursacht durch nicht zusammenpassende Bildregionen, verringert werden.
1. INTRODUCTION
Modem particle beam based cancer treatment methods allow
highly accurate application of the treatment dose onto the
carcinogen tissue. Today a rapid growing number of
commercial health centers all over the world exploit the
advances of particle beams. Due to the narrow dose maximum
of the Bragg Peak particle beam based radiotherapy enables
accurate delivery of the treatment dose onto the diseased tissue
so that accuracies in the sub-millimeter domain are feasible
even in depth of the patient body. However, to be able to
achieve those accuracies a major issue is the exact alignment of
the patient in the treatment machine (Verhey et al., 1982).
Common strategies like tracking of external markers or fixation
of the patients body do not suffice the requirement of high set
up precision and are not feasible for a variety of organs because
of possible movements of the treatment target relative to the
outer body shape.
It is common practice in image guided radiotherapy (IGRT) to
align patients manually or semi-automatic in the treatment
device. By visual evaluation of X-ray images and respective
digital reconstructed radiographs (DRRs) the misalignment of
the patient can be estimated (Thilmann et al., 2005; Yue et al.,
2006). The Computed Tomography (CT) data recorded during
the treatment-planning phase serves as reference position of the
relevant body part. X-ray images acquired before treatment